Deus ex...rudimento.
Primamljiva
moć eseja kao žanra počiva na njegovoj fleksibilnosti, na nepostojanju stroge
forme koja pogoduje, pre svega, originalnoj refleksivnosti.
Esej
kao oblik ima dugu tradiciju (od antičkih vremena), ali može se reći da
renesansu posle renesanse doživljava u XX veku, da bi od druge polovine XX veka
postao omiljeni način komuniciranja (sa sobom i drugima) podjednako i
književnika i naučnika. Gotovo da nema modernog mislioca, pa ni naučnika, koji
postavši poznat i široj, nestručnoj publici, ne počinje da piše eseje. Može se,
takođe, pretpostaviti i da je upravo esej jedan od načina sticanja te poznatosti.
Esej
kao svojevrsna mešavina publicističkog, naučnog i književnog stila sadrži
upravo najbitnije komponente svakoga, te će stoga biti informativan i
zanimljiv, intelektualizovan i promišljen, ali i estetski uobličen. On će biti
način da se obrazovani čitalac upozna sa idejama iz koje god oblasti
znanja ili sfere duha one dolazile.
Suština
eseja jeste ideja, slobodna ideja i slobodno izražavanje i razvijanje te ideje, što
ga često čini pravom riznicom ostvarenja ljudskog duha.
Esej
je oblik koji će najradije i najuspešnije koristiti erudite, svestrani mislioci,
jer će oni u eseju naći uživanje u slobodnim asocijacijama, u kretanju kroz
tvorevine ljudskog duha iz kojih u tom kreativnom susretu ne retko nastaju
potpuno novi pristupi i pravci u mišljenju.
Književno,
odnosno umetničko je u eseju u drugom planu i refleksivnost eseja je
u odnosu na njegovu poetsku komponentu najčešće potpuno dominantna.
Iako
ne mora da stoji u suprotnosti sa akdameskim, često sholastičkim duhom nauke, esej
može biti pogodan način da se mimo postulata i metodologije naučnog
istraživanja određene teze iz korena preispitaju, kritikuju i modifikuju,
naročito u humanističkim naukama. Esej je zato oblik koji inspiriše, provocira,
otvara, polemiše, ali ne daje za praksu značajne odgovore.
„Autor
i junak u estetskoj aktivnosti“ Mihaila Bahtina je dobar primer za mnogo toga
navedenog. Iako od klasičnog eseja Bahtinovi radovi odstupaju naglašenim
polemičkim tonom i obimnošću, ponekad i prerečenošću u razvijanju ideje,
Bahtinova dela su po svojoj prirodi esejistička.
Spomenuto
delo je jedan od Bahtinovih doprinosa teorijskoj misli o književnosti u kojem,
svojstveno eseju, na nekritički način diskvalifikuje postojeće teorije o estetskoj stvarnosti
autora/junaka/dela. I ovde se Bahtin, kao i u mnogim drugim svojim delima, bez
većih poteškoća kreće od teozofije do osnovnih principa marksizma, polemiše sa
kompletnom nemačkom klasičnom filozofijom i uspostavlja teoriju estetike koja
počiva na literarnom, pri čemu koristi proizvoljno određene kategorije
spoljašnje/unutrašnje – realno/idealno-objektivno/subjektivno.
Bahtin,
iako promišlja na način filozofa, nije filozof. On se ne bavi pitanjem Bića već
njegovim refleksijama u sferi rečju ustanovljenog materijalnog univerzuma. Biće
ima granice, ali ne znamo šta ili ko je ono. A kako Bahtin odbacujei
psihologiju kao relevantnu za pitanja estetike, mi nagađamo, ne bez
zainteresovanosti, šta jesu izvori tog estetskog u Bahtinovim relacijama
autor/junak, ako nisu, kako nas Bahtin uverava, u spoznajno-doživljajnom
psihičkom iskustvu ličnosti.
Na ovakvim mestima Bahtin poseže za bogom koji
tako postaje nedefinisani izvor nedefinisanog bića, ali funkcioniše kao faktor
koji niveliše kontradiktornosti i neistražene oblasti Bahtinovog ja/drugi u
korelaciji autor/junak. Bog je kod Bahtina često "bog iz sprave" koji razrešava
nerazrešivo.
Upravo
esejistička priroda Bahtinovih radova čini da se on od strane interpretatora
teško svrstava među pripadnike ijednog poznatog naučnog pravca ili ideologije. Bahtin
jeste ortiginalan i on uspostavlja moguće temelje u pristupu književnom delu,
ali mnoge njegove teze još uvek čekaju potvrde nauke i kritičke misli.
No comments:
Post a Comment