-
nameće se kao retorička dok, u isto vreme, razbija konotacije
ikonografskih znakova i simbola kao osnovnih komunikativnih jedinica
umetnosti. Za postmodernu umetnost, u celini, karakteristično je da
minimalno poštuje očekivanja recipijenta, što često postaje i njeno
glavno idejno određenje.
U
skretanju pažnje i inisistiranju na onom što stoji van ili iznad
sistema, ona se često doživljava kao angažovana, u smislu kritička, pa
čak i alternativna, što ona nikako nije. Ona često ne uspeva da bude ni
informativna jer poruka ili informacija uvek pretpostavlja sistem.
Opsesija postmodernističkog umetnika zato jeste upravo umetnički kod jer
umetnik pokušava da ovom kodu uskrati očekivanu denotaciju i upravo to
postaje njegov način komunikacije sa celokupnim fenomenon umetničkog do
sada. On time postaje nerazumljiv budući da denotacija pojma počiva na
(društvenoj) konvenciji. A kako se konvencija a priori isključuje kao
mogući referentni sistem, umetnička težnja se zatvara u krug ili tačku
subjekta. (Proizvoljna) asocijativnost je često jedino sa čim
postmodernizam može da računa, dakle, ne na Drugog, već na još jedan, od
sistema otuđeni subjekt. Ovim se
stvaralaštvo, ideja i primalac ograničavaju i podvrgavaju eksperimentu
potrage za parcijalnim, ličnim, odvojenim, koje bi bilo dovoljno
izražajno (što je ovde jednako sadržajnom) da opravda svoje postojanje
van sistema. Postmoderna, shvaćena ovako, putem odnosa prema konvenciji,
koji je jedini način budući da ona ne dozvoljava nikakvu definiciju,
čak ni dublju relaciju, jeste samopotvrđivanje ili apologetika
subjekta.
Autentično
i informativno u umetničkom delu mogu se naći jedino u dijalektičkom
odnosu, a ne koliziji, da bi uspeli da restrukturišu individualnu svest
primaoca i kolektivnu svest društvenog konteksta umetnika.
Нема коментара:
Постави коментар