Blumsberi grupa
predstavlja retko uticajan i zanimljiv intelektualni krug nastao u Velikoj Britaniji na razmeđu epoha.
Prirodu i
delovanje ove skupine radikalnih mislilaca i umetnika teško je tačno predstaviti bez uvida u istorijske i društvene promene koje potresaju
Brtiansku imperiju u prvoj polovini XX veka. Među najvažnijima jesu raspored ekonomskih snaga koji
se iz korena menja jer zemljoposedničko plemstvo gubi
bogatstvo. Ono prelazi u ruke krupnih kapitalista. Srednja klasa sa ogromnim
brojem činovnika i državnih službenika sve više učestvuje u vlasti, siromašenje nižih slojeva je sve veće, a nezaposlenost je
ogromna. Engleska prestaje da gospodari svetskom ekonomijom, imperijalizam, naročito nakon nemira u
Irskoj i pobede pristalica nezavisnosti, zapada u krizu.
Britansko
društvo guši se u ustajalom vazduhu viktorijanske klime. Revolucionarni zahtevi
za promenama stižu sa društvenih margina i ispoljavaju se u čestim štrajkovima i
protestima radničkih sindikata. Ali tih zahteva za promenama u višim,
konzervativnim krugovima nema.
Osim u delima pojedinih pisaca poput Oskara
Vajlda, Čarlsa Dikensa, Herberta Lorensa, Džejmsa Džojsa i još nekolicine, društvena kritika
koja bi pokrenula širi intelektualni krug praktično ne postoji. Sa
pojavom Blumsberi grupe to se polako menja.
Ko su bili
Blumsberijevci?
Oni su najbolje što je
Engleska imala da pruži – mladi, obrazovani potomci uglednih porodica koji
su uvideli nužnost otpora onome što je gušilo razvoj engleskog
društva, a što je umnogome bila i kriza evro-američkog kapitalističkog sveta. Blumsberi nije bio ni politički niti bilo kakav
socijalni pokret i po mnogo čemu, kao što ćemo videti, bio je
kontroverzan. Međutim, uticaj grupe na intelektualna, kulturna i politička dešavanja u
Engleskoj u prvoj polovini XX veka bio je veliki.
Grupa je nastala
spontano prvih godina XX veka u domu spisateljice Virdžinije Vulf. Virdžinija (devojački Stiven), Vanesa,
Adrijan i Tobi, deca Ser Leslija Stivena, aristokrate i uticajnog pisca
viktorijanske epohe, okupila su oko sebe neke od članova prestižnog studentskog kluba
Kembridža, Midnight Society, koji su pomalo mladalački nadobudno,
nazivali sebe apostolima. Njihova večernja okupljanja u
domu Stivenovih bila su neformalna i na njih niko nije dolazio da bi pokazao
toaletu ili uživao u bogatoj trpezi. Posluženja su, kako svedoče dnevnici učesnika, bila skromna,
ali su razgovori bili intelektualna raskoš.
Jezgro grupe
koja se okupljala i delovala gotovo tri decenije, pored Stivenovih činili su pisac Edvard
Morgan Forster, slikari Rodžer Fraj i Dankan Grant, istoričari i ekonomisti
Liton Strejči, Džon Mejnard Kejns, Leonard Vulf (budući Virdžinijin muž), Dezmond Mek Karti
i kritičar Klajv Bel. Redovan posetilac na početku bio je i T. S.
Eliot. Mnogi značajni britanski umetnici i intelektualci bili su periodični članovi Blumsberi grupe. Vrlo brzo grupa je postala poznata kao Kembridž u Londonu.
Tomas S. Eliot i Virdžinija Vulf |
Karakteriše je izrazit antikonformistički stav, a zahtev za slobodom biće jedna od glavnih ideja grupe sve vreme njenog trajanja. Iako su skoro svi članovi pripadali višim društvenim staležima, sense of fun (smisao za šalu), bio je cenjen više nego plemićko poreklo. Na novac i materijalno bogatsvo gledalo se kao na sredstvo koje obezbeđuje intelektualnu slobodu, pre svega.
Stav ovih mladih ljudi najbolje je u svojim kritičkim osvrtima na književnike prethodne
epohe objasnila Virdžinija Vulf: „U XIX veku pisci su još pripadali plemićkoj klasi. Oni
potpuno prihvataju predrasude svoje klase i žive od bogatstva
svoje porodice, pa ih ne pogađaju duboke promene koje potresaju svet: oni
nastavljaju da žive i pišu kao da se ništa ne događa. Ali od 1925., dok
se tu učvrstila revolucija, tamo komunizam, onamo opet
fašizam, kula od slonove kosti na koju su se oni bili popeli počinje veoma da se naginje
na levu ili na desnu stranu. Ako sada više ne mogu da ostanu ravnodušni prema
politici, oni žive u najneugodnijoj dilemi: znaju da njihove
povlastice počivaju na tiraniji ili nepravdi, ali su još uvek
nesposobni da ih odbace...Neka stoga skupe hrabrosti da napuste družinu nakrivljene kule, pa neka počnu da pripremaju
umetnost jednog istinskog demokratskog doba.“
Blumsberijevci
se nisu plašili da zauzmu stranu. Članovi grupe po
svojim stavovima pripadali su političkoj levici. Očekivano, bili su zbog
toga napadani od strane konzervativnih krugova kojima su pripadale i njihove
porodice.
Kritiku nisu izazivali samo tim. Kao što smo rekli, grupa je bila
kontroverzna, u pravom smislu te reči.
Blumsberi nije
imao program delovanja, ali su članovi bili ujedninjeni oko ideje proizišle iz
filozofije Džordža Edvarda Mura i njegovog dela Principia Ethica: „Daleko
najznačajnije od svega što znamo ili bismo mogli znati jesu
izvesna stanja svesti koja se, uglavnom, mogu opisati kao zadovoljstvo koje nam
pružaju druženja sa raznim ljudima i uživanje u lepim
predmetima.“
Klajv Bel, član grupe, na svoj način izrazio je šta su
intelektualni i duhovni imperativi njenih članova: „Čovek se smatra
civilizovanim samo ako je njegovo osećanje vrednosti
izoštreno tananim procenjivanjem umetničkog dela.„ Razvijenog
čoveka prema Belu odlikuju i „ljubav prema istini i lepoti,
trpeljivost i intelektualno poštenje, užasavanje od dosade,
smisao za humor i lepo ponašanje, radoznalost, odvratnost prema vulgarnosti,
grubosti i pompi, bežanje od sujeverja i preterane čednosti, smelo
prihvatanje životnih zadovoljstava, želja za potpunim izražavanjem, težnja za liberalnim
vaspitanjem, preziranje utilitarizma i ćiftinskog duha,
jednom reči, ljubav prema blagosti i svetlosti (sweetness and
light)“.
S leva na desno: Bertrand Rasel, Dž . Mejnards i Liton Strejči |
U praksi, međutim, Blumsberijevci
nisu bili nimalo slatki ni blagi. Napadali su svojim pronicljivim kritikama,
visprenim šalama, ironijom i sarkazmom i često provocirali
rigidni, konzervativni britanski duh. Herbert Lorens nazvao ih je „balegarima
koji ujedaju kao škorpije“.
Pacifizam,
antimilitarizam, feminizam, kritika religije, borba za socijalno obespravljene, seksualna sloboda, neke su od važnijih tema koje su
Blumsberijevci predstavljali. Poslednje je naročito izazivalo
skandale u londonskim krugovima jer članovi Blumsberija
nisu krili svoje homoseksualne i biseksualne sklonosti. Pritom su zastupali
ideju o poligamiji, i njihovo razmišljanje i ponašanje u vezi sa partnerstvom,
brakom i seksualnošću bili su nepojmljivo slobodni i nekonvencionalni za
ono vreme. Čvrsto su se držali ideje da su među najvažnijim ciljevima u životu ljubav,
stvaralaštvo, estetsko uživanje i sticanje znanja.
Zanimljivo je da
je grupa negovala harmonične odnose, bez unutrašnjih raskola, trzavica i sukoba
koji su očekivani u komplikovanim emotivnim odnosima kakvi su
postojali među njenim članovima. Tokom dugog
niza godina ostali su bliski i sarađivali su međusobno u stvaralačkom radu.
Ovoj zlatnoj mladeži kao da ništa što su
vaspitanjem usvojali nije bilo sveto. Od većih skandala koje su
priredili, zabeležena je tzv. afera „Abisinski car“ kada su uspeli da
ubede oficira Kraljevske mornarice da car Etiopije sa svojom pratnjom želi da obiđe njegov brod.
Maskirani i našminkani, pojavili su se na brodu „Drednout“ glumeći cara i pratnju.
Prevara je otkrivena naknadno i izazvala je burnu reakciju vlasti i štampe.
Sigurno je da su nekažnjeno prošli jer su svi poticali iz uglednih porodica
koje su, verujemo, svojim ponašanjem dovodili do očaja.
S leva na desno: Virdžinija Stiven, Dankan Grant, Adrijan Stiven, Antoni Bakston, Gi Ridlej i Horas Koul. |
Ćime je zapravo ova skupina razuzdane, moguće i razmažene mladeži, provocirala i kako je postala bitna? Kritičari se nisu libili da
ih nazivaju ni najpogrdnijim imenima. Optuživali su ih za
nepatriotizam, snobizam, elitizam, raspusnost i bezobrazluk.Međutim, trn u oku svima
je bio to što je uz ovo njihovo neprikladno ponašanje i razmišljanje išla i izuzetna
obrazovanost, talentovanost i originalnost.
Za sve članove karakteristično je da su se dosta
kasno intelektualno ostvarili i potvrdili. Ali kada su jednom stupili na
društvenu scenu, više niko nije mogao da porekne njihov značaj.
To sazrevanje grupe
desilo se nakon I svetskog rata koji je za sobom ostavio gorčinu, potvrdio apsurd
ratovanja i pogrešan pravac u kom je svet krenuo.
Jakovljeva soba
Virdžinije Vulf izlazi 1922. (kada i Džojsov „Uliks“ i
Eliotova „Pusta zemlja“ – godina koja označava defintivni kraj
starog doba u književnosti) i Blumsberi grupa zahvaljujući Virdžiniji biva uvrštena u
svetski značajne literarne i intelektualne pokrete.
Nakon rata Forster piše „Putovanje
u Indiju“, roman koji će bitno izmeniti sliku imperijalizma slikajući njegovu stranu o
kojoj se nije ranije pisalo. Forster če se ubrzo uvrstiti i u vrh
esejsističke engleske književnosti. Liton Strejči proslavio se svojim
delom o viktorijanskom dobu kao i biografijama o Viktoriji i Elizabeti, kojima
je izmenio ovaj žanr gotovo iz korena unoseći u njega objektivni,
kritički pristup, kao i duhovito predstavljanje događaja. Rodžer Fraj postaće možda najznačajniji umetnički kritičar u Engleskoj. Dankan Grant i Virdžinijina sestra Vanesa predstaviće Engleskoj svojim
radom moderne tokove evropskog slikarstva. Leonard Vulf kao izdavač uvešće u književni i intelektualni život moderne,
avangardne i nedovoljno poznate, a značajne autore vremena. Kejns postaje jedan od najznačajnihijih ekonomista XX veka.
Neobična i jedinstvena po
tome što je zaista i živela principe koje je zagovarala, Blumsberi grupa
inspirisala je potonje umetnike i intelektualce. I pored mnogobrojnih kritika
koje joj se upućuju, neosporno je da je postavila veoma visok intelektualni
standard. Spontana intelektualna razmena i duh prijateljstva, nasuprot rigidnim
pravilima političkih i religioznih organizacija, bili su plodno tle za razvoj. Grupa je negovala polemike i najznačajnija ostvaranja
njenih članova prirodno su nastala iz konfrontiranja stavova članova (istinski demokratski
duh o kojem je u svojim esejima pisala Virdžinija).
U teoriji
idealistička, u praksi radikalna, Blumsberi grupa jedinstven je svetao primer intelektualne angažovanosti i odgovornosti.
No comments:
Post a Comment