Viktor Frankl, "Bog podsvesti", Izdavač: Kontrast 2019.
„Postoji zaista
samo jedna istina, ali niko ne može s izvesnošću znati poseduje li je on ili
neko drugi.“
Sa kakvom „grešnom“ nasladom sam čitala Frankla jer se obrušio na Frojda i Junga, oca i sina rane psihologije čiji autoritet je nekad nepodnošljiv. Problem je što se o radi o intelektualnim gromadama koje su polemisale o sopstvenim i tuđim idejama celog svog života i toliko su mnogo zaključaka i opservacija izneli da je sada potreban život izučavanja kako bi se one sve kritičke preispitale.
I Frojdova i Jungova učenja su puna stranputica, ali problem sa naukom koja je
izrasla iz metafore (vrh ledenog brega svesnog uma) će uvek biti problem
dokazivanja.
Obojica su pritom bila veliki filozofi i polemičari, a njihov filozofski, dijalektički
metod je ono što poziva na dalju raspravu. Frankl je rado prihvata u istom
maniru naučnika i mislioca poniklog na postulatima klasične filozofske misli, a
mi, posmatrači te borbe titana, treba da presudimo ko je tu primus inter pares.
To svakako zavisi od našeg senzibiliteta, od verovanja i iskustva o psihologiji.
U mnogim crtama
njihova učenja opovrgavaju jedno drugo i gotovo je nemoguće davati za pravo
Franklu, a u isto vreme biti Frojdov sledbenik. Zašto?
Frankl Frojda optužuje za mehanicizam i materijalizam koji je prognao boga i iz
podsvesnog i iz svesnog uma svodeći ga na mehanizam kompenzacije. Moj utisak o Frojdu, na primer, je da je racionalno bio ateista dok je njegova vera u libido
dala ovom moć ravnu moći boga. Frankl želi da uspostavi zdravu relaciju između
religije i psihoterapije, on ne beži od religije i boga i smatra ih veoma
bitnima za ideju smisla koju stavlja u centar svoje psihologije. Njegov
argument protiv Frojda je veoma jak. On kaže da se ego nikako ne može izvesti
iz instinktivnosti sa kojom Frojd stalno operiše, i da je pojam „nagon za ja“ u
sebi protivrečan, nešto ne može u isto vreme biti instinktivno i zadržati moć da nekada potiskuje i cenzuriše, a nekada sublimiše. To bi značilo da ono što
je po sebi nesvesno deluje kao cenzor i korektor onoga što čini svest.
Prema Jungu je Frankl u kritici blaži jer Jung nije prognao boga, daleko od toga. On ga je samo umotao u velove arhetipa i Selfa. Frankl mu odaje priznanje „jer je u podsvesti otkrio religioznost“, ali mu zamera što ju je smestio u id, što znači da nije u domenu ega, odgovornosti i odluke. Za Frankla bez odgovornosti nema ni svesti, a bez nje nema nikakve religioznosti a ni smisla. Jung se de facto zapetljao sa definicijom arhetipa. Objašnjava ga kao ’’strukturalni uslov u samoj psihi koji je vezan uz mozak i koje primamo biološkim putem’’ što bi značilo da ideje i simbole nasleđujemo, odnosno da nasleđujemo njihov primalni oblik koji onda tokom života privodimo ka svesti. Pitam se čime ako je i sam smisao sakriven u nesvesnom, a ego ne može da dopre do ovih sadržaja?
Franklova
psihologija je veoma značajan doprinos etici. Zapravo on vraća zaboravljenu
etiku i u društvo i u religiju. Volja za smisao, naspram Frojdovog principa zadovoljstva,
je neodvojiva od osećaja odgovornosti i savesti. Za Frankla „savest je organ
smisla“. I dok se smisao kroz život menja, a naša potraga za njim traje ceo
život, savest bi vrlo lako mogla biti taj „božiji glas“ u nama. Međutim, ne
onog boga kojeg bi ijedna religija blagoslovila jer Frankl govori o personalizovanoj
religioznosti, „u kojoj će svako naći svoj put do ličnog, do vlastitog i
iskonskog govora bogu“.
Ko je od ove
trojice, i u čemu, najviše u pravu, ne znam. Ne bih stavila ruku u vatru ni za
jednog. Za mene je pogrešno tražiti apsolutnu istinu u relativnoj stvarnosti sveta
i psihe koja ga reflektuje. Svaka istina o čoveku je relativna.
Apsolut transcendira
i oset i emociju i intuiciju i misao, teži da ukine subjekat i objekat,
nadpojam je, neiskaziv je. Zato psihologija ni ne treba da pokušava da ga
izrazi nadmećući se tako za primat sa filozofijom i religijom.
Što se mene tiče, sasvim je u redu da postoje sve tri i bave se svojim
specifičnim pitanjima.
No comments:
Post a Comment